Rittenregistratie & bijtelling: regels-index 2026
15 regels over rittenregistratie, bijtelling, de 500 km-grens, de bewaarplicht en de tachograaf, elk met een link naar de officiële bron en een letterlijk citaat. Laatst gecontroleerd op 9 oktober 2026.
De regels
Bronnen zijn uitsluitend Belastingdienst en Rijksoverheid. Het citaat is letterlijk van de bronpagina overgenomen en de tekst in de linkerkolom gaat niet verder dan dat citaat. Dit is geen belastingadvies; voor uw situatie geldt de bronpagina.
| Regel | Bron en citaat |
|---|---|
| Voor auto's van de onderneming met eerste toelating in 2026 zijn er twee bijtellingstarieven: 18% en 22%. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatIn 2026 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 18% en 22%. |
| Voor nulemissie-auto's (anders dan waterstof of zonnecel-auto's) geldt in 2026 de 18% bijtelling tot en met een cataloguswaarde van € 30.000; over het deel daarboven is het 22%. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatgeldt de 18% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. |
| Het verlaagde bijtellingspercentage van 18% geldt voor een periode van 60 maanden. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatValt uw auto onder het verlaagde bijtellingspercentage (18%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. |
| Een ondernemer hoeft niets te verrekenen voor privégebruik als hij kan aantonen (bijvoorbeeld met een rittenregistratie) dat hij op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatAlleen als u (bijvoorbeeld met een rittenregistratie) kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets te verrekenen. |
| Bij een rittenregistratiesysteem met het Keurmerk RitRegistratieSystemen gaat de Belastingdienst ervan uit dat de rittenregistratie sluitend is. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatGebruikt u een rittenregistratiesysteem met het Keurmerk RitRegistratieSystemen, dan gaan wij er vanuit dat uw rittenregistratie sluitend is. |
| Per rit vermeldt de rittenregistratie de begin- en eindstand van de kilometerteller. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatde begin- en eindstand van de kilometerteller |
| Per rit vermeldt de rittenregistratie het vertrek- en aankomstadres; heen en terug naar een afspraak zijn 2 ritten. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaathet vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt. |
| Per rit vermeldt de rittenregistratie of het een privérit of een zakelijke rit is. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatof het een privérit is of een zakelijke rit |
| Met een Verklaring geen privégebruik auto telt de werkgever niets bij het loon van de werknemer voor het voordeel van privégebruik. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatMet een Verklaring geen privégebruik auto hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen voor het voordeel van het privégebruik. |
| Alleen werknemers kunnen de Verklaring geen privégebruik auto aanvragen; de werkgever kan dat niet voor hen doen. | belastingdienst.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatAlleen werknemers kunnen de verklaring aanvragen, uw werkgever kan dat niet voor u doen. |
| Bedrijven en zelfstandigen moeten hun administratie 7 jaar bewaren; dit staat in de wet. | rijksoverheid.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatBedrijven en zelfstandigen moeten hun administratie 7 jaar bewaren. Dit staat in de wet. |
| Rijksoverheid noemt bedrijfsvoertuigen die goederen vervoeren met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kilogram als categorie waarvoor de slimme tachograaf (smart tacho 2) verplicht is. | rijksoverheid.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatbedrijfsvoertuigen die goederen vervoeren, met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kilogram (eigen gewicht + maximaal laadvermogen). |
| Vanaf 1 juli 2026 geldt de tachograafplicht ook voor lichte voertuigen waarmee in het buitenland goederen worden vervoerd. | rijksoverheid.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatVanaf 1 juli 2026 geldt de tachograafplicht ook voor lichte voertuigen waarmee u in het buitenland goederen vervoert. |
| Na 4,5 uur rijtijd moet een chauffeur van een vrachtwagen of touringcarbus een pauze van 45 minuten nemen. | rijksoverheid.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatNa 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. |
| De dagelijkse rust van een chauffeur van een vrachtwagen of touringcarbus is minimaal 11 uur achter elkaar. | rijksoverheid.nl · gelezen 2026-10-09Letterlijk citaatDe dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. |
Citeren en hergebruik
Deze index staat onder de licentie CC BY 4.0. Gebruik de volgende bronvermelding:
Bron: FleetTrack Holland – Rittenregistratie regels-index 2026, fleettrackholland.nl/rittenregistratie-regels-index/
Bekijk ook
- Rittenregistratie voor uw wagenpark — hoe een sluitende registratie in de praktijk werkt.
- Woordenboek — bijtelling, rittenregistratie en andere begrippen uitgelegd.
- Bijtelling: complete gids
